Stamppotschema

Stamppot saai en eentonig? Echt niet! Hoogste tijd om weer eens iets nieuws te proberen én wat variatie aan te brengen, want de gewone stamppot boerenkool, hutspot en zuurkool kennen we nou wel. Er zijn tal van voedzame groenten die zeker niet onder doen voor de gewone aardappel in je stamppot. Dat is nog eens een eenvoudige manier om meer groente te eten met meer variatie op je bord, minder koolhydraten (afhankelijk van de groentecombinatie die je kiest), en als je wil, nachtschade vrij! Want tja, aardappels behoren nou eenmaal tot de nachtschade familie.

Verse boerenkool

Stamppotten bieden, naast oneindige variatiemogelijkheden, ook bij uitstek kansen om restjes groenten in te verwerken die anders blijven liggen of waar niet iedereen even dol op is. Stamp eens een flinke hand spruiten mee in je volgende stamppot bijvoorbeeld, voor een extra portie superfood van eigen bodem. Om je een eindje op weg te helpen met mix & match ideeën heb ik een stamppotschema voor je gemaakt. Een tabel waarin ik aan heb gegeven welke van mijn favoriete groenten ik bij elkaar vind passen. Hier kun je natuurlijk zelf prima mee verder experimenteren om stamppotten helemaal naar jouw smaak te creëren. Je hoeft je uiteraard niet te beperken tot twee soorten. Bovenaan in de tabel vind je de groenten die je kunt stampen (of pureren) en aan de linkerkant vind je de kolom met groenten die je kunt snijden, hakken, raspen of eventueel mee stampen of pureren.

Klik op afbeelding om stamppotschema te openen

Probeer ook eens combinaties van meerdere soorten groenten, combinaties zijn vaak nog lekkerder 😉 . Neem bijvoorbeeld pastinaak of wortelpeterselie, ik ben er dol op, maar in stamppotten meng ik ze graag met bijvoorbeeld knolraap of bloemkool. Koolraap vind ik in z’n eentje vaak ook een beetje te veel overheersen. Helemaal lekker wordt het als je de stampgroenten roostert in plaats van ze te koken of stomen. Denk bijvoorbeeld aan stamppot van geroosterde pompoen en rode ui met zuurkool. Roosteren zorgt voor een extra smaakbeleving.

De groenten in de linker kolom kun je in veel gevallen rauw laten of op het laatste moment even mee stomen met de stampgroenten. Zuurkool kun je het beste helemaal niet verwarmen, dan blijven de oh-zo-gezonde-bacteriën in leven en kun je optimaal van de gezondheidsvoordelen van dit probiotische en vitamine C-rijke product genieten.

Stamppotten maak je helemaal af met overheerlijke toppings of extra’s. Hierbij enkele ideeën:

  • Gefermenteerde of verse gember
  • Fruit (vers of gedroogd)
  • Knoflook (gepoft)
  • Geroosterde (rode) uien
  • Gegrilde groenten
  • Gebakken paddenstoelen
  • Noten / zaden / pitten (puur of geroosterd)
  • Olijven / Olijfolie
  • Verse kruiden: koriander, munt, basilicum, bieslook, dille
  • Specerijen: komijn, karwij, kerriepoeder, gerookte paprika, saffraan, gember, kurkuma, korianderzaad, etc.
  • Kokosmelk, kokosrasp (evt. geroosterd)
  • Gepofte kastanjes
  • Zeewier, zeekraal, lamsoor, etc.
  • Mosterd, wasabi, mierikswortel
  • Barbecuesaus
  • Wortelcrispies
  • Ingemaakte groente of ander tafelzuur
  • Kimchi of andere gefermenteerde groenten
  • Edelgist (met olijfolie, dat brengt de kaasachtige smaak naar voren in de edelgist).

En uiteraard kun je naar wens vlees toevoegen of bij de stamppot serveren. Denk ook eens aan een stamppot buffet. En last but not least, restjes stamppot kun je gebruiken om kleine burgertjes van te maken, door een klein beetje kokosmeel / amandelmeel en wat ei toe te voegen en ze even op te bakken in de koekenpan. Heerlijk voor in de lunchtrommel.

En nu… Stampen maar!

Boerenkoolstamppot met courgette en pastinaak

Zoetzure saus
Kormasaus

2 Comments

  • zohra 30/09/2017 at 20:05

    Wat een mooi schema! Geeft me houvast en inspiratie voor allerlei nieuwe stamppotjes!.
    En de ideeën voor toppings en extra’s zijn ook fijn, want ik wil liever geen gerookte spekblokjes gebruiken, hoewel ik dat wel erg lekker vind.
    Vanavond heb ik een simpel stamppotje gemaakt, maar wel even de moeite genomen om een rode ui te roosteren als topping en dat was erg geslaagd!

    Reply
    • Marjolijn 01/10/2017 at 07:35

      Wat leuk om te horen! Soms kan een kleine aanvulling zo’n groot verschil maken. Leuk is is dat he?

      Reply

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.