Balsamico peer met rookvlees

Herken je dit: Al leunend boven het aanrecht, wissel je met je ene hand tussen je koffiekopje, gevuld met die onmisbare dubbele espresso (hoe kom je anders de dag door?!), en het haastig naar binnen duwen van enkele snelle happen. In je andere hand heb je je mobieltje om je mail alvast te checken voor je op kantoor aankomt. Met je gedachte zit je al bij de meeting aan het eind van de middag; wat als die uitloopt? hoe ga je het dan ooit redden nog redden om nog op tijd bij je volgende afspraak te zijn? … Druk druk druk, we kennen het allemaal, we zijn niet meer te stoppen, tot we aan het eind van de dag uitgeput in bed rollen om vervolgens de volgende dag dezelfde routine te herhalen. Het lijkt bijna onmogelijk om niet mee te gaan in de drukte. Eén ding te gelijk doen, geeft je al het gevoel niet ‘nuttig’ genoeg te zijn.

Balsamico peer

Bijna dagelijks hoor ik mensen zeggen dat ze geen tijd hebben om gezond te eten, we hebben zelfs te veel haast om er over na te denken wat we kunnen gaan eten. Verzuchtend zeggen ze er dan achteraan dat ze af en toe wel even op ‘pauze’ zouden willen klikken, om even een momentje voor zichzelf te hebben. Ik herken het gevoel heel goed, er is altijd wel een klusje dat nog gedaan moet worden. Soms vergeten we dat we een deel van de druk ook gewoon zelf creëren, we kunnen ook zelf bewust keuzes maken om af en toe een time-out in te plannen. Ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar uiteindelijk levert het wel veel op. Tijd maken voor je maaltijden is een mooi begin.

tijd

Onze spijsvertering werkt namelijk alleen parasympatisch, met andere woorden; alleen als we in rust zijn. Wanneer je stress hebt, geestelijk of lichamelijk, maar ook als je bijvoorbeeld aan het bewegen bent of geen tijd neemt om rustig te eten (en goed te kauwen!), stagneert de spijsvertering. Door stress komt meer cortisol vrij en wordt het lichaam klaargemaakt om te vechten of vluchten. Ons bloed, met o.a. zuurstof en voedingsstoffen, wordt dan voornamelijk naar de spieren gestuurd, en niet naar de hersenen, het immuunsysteem of dus de spijsvertering. Eten terwijl je lichamelijk of geestelijk stress ervaart, verstoort de opname van voedingsstoffen en de algehele spijsvertering, met als gevolg; klachten als obstipatie, opgeblazen gevoel, voedingsstof-tekorten, verminderde energie. En een tekort aan energie leidt in ons lichaam tot paniek (nog meer stress), waardoor we gaan hamsteren, ofwel vetreserves aanleggen.

Balsamico peer1

Ik snap het, we kunnen niet zomaar onze baan opzeggen en er worden nou eenmaal dingen van ons verwacht. Hoe kun je dan toch zorgen voor rust? Plan elke dag tijd om in rust te genieten van je maaltijden. Je hoeft geen uren in de keuken te staan om iets gezonds op tafel te zetten, laat de oven bijvoorbeeld het werk doen, terwijl jij nog wat klusjes kunt afhandelen en je tijd optimaal benutten. Daarna kun je dan zonder schuldgevoel even een rustmoment inplannen voor de maaltijd. Je zult zien dat je hierdoor juist meer energie krijgt.

Voor mij staan hapjesavonden symbool voor relaxmomentjes. Gemiddeld één keer per week plan ik een hapjesavond, daar kan ik zo naar uitkijken; echt een gezellig moment van ontspannen quality time. Lekker genieten van kleine hapjes, zoals deze in balsamico geglaceerde peer met rookvlees bijvoorbeeld.

Balsamico peer met rookvlees
 
Auteur:
Ingrediënten
  • - 75 ml balsamico azijn
  • - 25 ml ahornsiroop òf molasses òf 2 eetl. kokosbloesemsuiker
  • - zwarte peper
  • - 1 peer
  • - ca. 90 gram rookvlees (of rauwe ham), in dunne plakjes
  • - verse rucola, munt, basilicum of andere kruiden of sla soorten
Bereidingswijze
  1. Breng in een klein pannetje de balsamico azijn met de ahorn siroop en zwarte peper aan de kook.
  2. Zet dan het vuur zo laag mogelijk en laat ca. 15 à 20 minuten zachtjes inkoken tot de saus dikker begint te worden.
  3. Was de peer en snijd deze in stukken (ca. 2 x 1 x 1 cm)
  4. Proef de balsamicoreductie en voeg indien gewenst nog wat extra ahornsiroop toe.
  5. Schep de helft van de peer in de balsamicosaus en laat 5 minuten zachtjes garen.
  6. Rol ondertussen de rest van de peer in de plakjes rookvlees.
  7. Leg op elk rolletje een blaadje sla of kruiden.
  8. schep de in balsamico geglaceerde peer uit de siroop.
  9. Prik op elk rookvleesrolletje een stukje geglaceerde peer.
  10. Serveer de siroop er apart bij voor de liefhebbers.
Notities
Eventuele restjes van de balsamico-stroop kun je gebruiken om vis mee te glaceren, of sladressing mee op smaak te brengen.

 

Zelf maken: Santen
Kokosbrood

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.