Beweeg, leer, eet, verteer – dat werkt voor mij

Ruim een jaar geleden kon ik me niet voorstellen dat ik kon sporten, of eigenlijk überhaupt iets doen, zonder eerst gegeten te hebben. Ik werd ‘s morgens wakker met een rommelende maag en móést iets eten voor ik aan de dag kon beginnen. Twee uur later was het weer het zelfde liedje en zo ging het de hele dag door, elke dag. Als ik niet op tijd wat at, kon mijn lichaam echt in paniek raken. Dat leverde nogal wat stress op.

Tegenwoordig kan ik me niets fijners voorstellen dan ‘s morgens eerst lekker sporten, vervolgens alvast wat dingen regelen en daarna pas eten. En na het eten, dan geef ik mijn lichaam de tijd om te verteren.

Hoe heb ik die omzwaai gemaakt? En hoe werkt dat dan?

Glucose krijgen we binnen door het eten van met name zetmeelrijke voedingsmiddelen. Glucose wordt uit de darm opgenomen in het bloed, en wordt dan bloedsuiker genoemd. Na een maaltijd stijgt de bloedsuikerspiegel. Deze stijging stimuleert, bij gezonde mensen, de afgifte van insuline door de alvleesklier. Insuline regelt het vervoer van glucose naar alle cellen en de opname van glucose door de cellen. Eenmaal in de cel kan glucose gebruikt worden als energie. Glucose die niet direct nodig is voor energie wordt opgeslagen in lever en spieren. Mits deze niet vol zijn (hierover zo meer)!

Bij onvoldoende insuline (overwerkte alvleesklier), of als de cellen ongevoelig zijn voor insuline (door te veel en te vaak een hoge bloedsuikerspiegel), kan glucose de cel niet goed in, waardoor de bloedglucose hoog blijft. Zo ontstaat bloedsuikerproblematiek (continue trek, geen verzadigingsgevoel, hypoglycemie, etc.). We krijgen vaak het advies regelmatig tussendoortjes te eten. Dit om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Maar als we continue koolhydraten eten (en we eten echt veel koolhydraten) is de reserve opslag voor glucose “vol”. De glucose die we dan nog binnenkrijgen wordt opgeslagen als vet! En daar zitten de meesten van ons niet op te wachten, toch? Minder koolhydraten zorgt ook voor een stabielere bloedsuikerspiegel, maar dan op een veel lager niveau, waardoor de alvleesklier ook niet continue insuline hoeft aan te maken.

Ons lichaam is continue bezig de bloedverdeling optimaal te houden. Wanneer je sport wordt er meer bloed naar de spieren gestuurd, wanneer je eet/gegeten hebt, wordt de bloedtoevoer naar de spijsvertering verbeterd, etc. Het lichaam maakt continue keuzes waar de beschikbare energie voor gebruikt mag worden. In stresssituaties gaat er bijvoorbeeld meer bloed naar de spieren. Er blijft dan dus minder bloed/energie over voor de spijsvertering. Tevens worden er bij stress minder spijsverteringsenzymen uitgescheiden, waardoor voedsel onvoldoende verteerd wordt. Dit kan veel narigheid opleveren, zoals obstipatie, een opgeblazen gevoel, brandend maagzuur, etc. Wanneer voedsel regelmatig onvoldoende verteerd wordt, kunnen zelfs maagzweren, prikkelbare darm en infecties van de darm ontstaan. Misschien is het dus toch niet zo’n goed idee om achter je computer te lunchen of achter het stuur van je auto snel iets naar binnen te werken.

Nu vraag je je misschien af of ik dan niet omval van de honger. Nou, door nuchter te bewegen en minder (snelle) koolhydraten te eten, heeft mijn lichaam weer geleerd vetten te gebruiken voor energie. Daardoor heb ik heel veel energie tot mijn beschikking, mijn lever hoeft alleen maar wat vet om te zetten in glucose en voila: energie. Ook heb ik geen last meer van een “onecht” hongergevoel door een stabiele bloedsuikerspiegel. Daardoor ben ik niet meer afhankelijk van tussendoortjes en veel koolhydraten. Ik kan makkelijk een maaltijd uitstellen en prima functioneren. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat de maaltijden die ik eet voldoende voedingsstoffen bevatten en dat mijn lever het goed doet.

Dus in het kort:

  1. Eerst lekker bewegen om de glucose reserves te gebruiken (ruimte maken voor nieuwe opslag).
  2. Na het sporten/bewegen is dan een prima moment om wat klusjes te doen waarbij je je goed moet concentreren.
  3. Daarna rustig en vol aandacht eten
  4. Na het eten voldoende tijd nemen om het eten goed en in rust te verteren (en dat duurt echt wel een aantal uren!).
Wat vind jij lekker?
Ruimte om te groeien

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.