Boek review: Stadswild

Stadswild, leef als een oermens in de stad, door Angélique Heijligers

We leven in een tijd waarin zo veel informatie op ons af komt, dat we het niet meer allemaal kunnen verwerken. Soms zou je misschien gewoon even op “pauze” willen drukken. Gewoon een momentje van rust zonder dat je ook maar iets hoeft te missen. We zijn altijd onderweg, altijd met iets bezig, vaak zonder er over na te denken of we wel bezig zijn met datgene wat we echt willen of wat echt bij ons past. Kennen we onszelf nog wel, weten we eigenlijk nog wel waar we voor staan? Stadswild gaat precies daar over, over weer herkennen wat bij je past, wat je nodig hebt en wie je echt bent. Dit boek gaat over het vinden van onze natuur, zonder dat we daarvoor op een bergtop in de Himalaya hoeven te gaan zitten.

Duurzaamheid, gezonde levensstijl, balans… termen die we de laatste tijd steeds vaker horen. Steeds meer mensen zijn op zoek naar zichzelf. We willen terug naar de natuur, en dan het liefst zonder het comfort te verliezen waaraan we zo gewend zijn geraakt. Stadswild laat zien dat we ons niet hoeven afzonderen van de moderne wereld om bewuster te gaan leven, en dat in contact staan met de natuur ook prima samengaat met leven in de stad. Want laten we wel zijn, hoe velen van ons zouden echt permanent in prehistorische omstandigheden willen leven?

Stadswild is opgedeeld in vier secties: Ruig trainen, Woest spelen, Wild eten en Relaxen. Elke sectie omvat achtergrondinformatie, onderbouwing en praktische tips en oefeningen. Het uitgangspunt is: leven volgens onze natuurlijke aard in de wereld van nu.

Ruig trainen toont dat de stad onze sportschool kan zijn. We zien sporten tegenwoordig als een taak, een bezigheid waar we allerlei moeilijke apparaten en trainers voor nodig hebben. Stadwild biedt hierop een andere kijk en laat zien dat een actieve levensstijl meer inhoudt dan twee keer in de week een uurtje naar de sportschool. Bewegen hoort bij ons leven. Stadwild daagt je uit de oermens in jezelf naar boven te halen. Het boek geeft je een ruime hoeveelheid tips en oefeningen, je krijgt bij het lezen gewoon zin om te gaan bewegen. Het gaat verder dan bewegen. Tevens wordt aandacht besteedt aan mindset en motivatie. Wij als sociale wezens die tegenwoordig bijna continue verstrikt zitten in een overvloed van (digitale)impulsen, kennen de kracht van stilte niet meer. Stilte verplaatst de aandacht van buiten naar binnen, stilte verbindt, stilte leert je weer luisteren naar wat je lichaam nodig heeft.

Woest spelen, naar mate we ouder worden vergeten we het bijna. Dit gedeelte in het boek gaat over de kracht van spelen. Spelen maakt alles mogelijk, doordat we tijdens het spelen geen doel of verwachting hebben en geen waarde hechten aan het resultaat, kunnen we er helemaal in opgaan. Spelen nodigt ons uit om nieuwe dingen te proberen, het draait niet om vastomlijnde oefeningen, maar om creativiteit, doen wat op dat moment goed voelt. Spelen brengt je bij jezelf en verbindt je met je omgeving. We zijn het bijna verleerd, gelukkig krijgen we ook in dit hoofdstuk tips en ideeën. Zodra je opgaat in je spel, vergeet je de tijd en de wereld om je heen. Al je aandacht gaat naar dat wat je op dat moment doet, zonder oordeel. Als je gaat sporten met de intentie om plezier te hebben in plaats van om de prestatie, geeft je dat nieuwe energie.

Wild eten, deze sectie omvat een reeks recepten ontwikkeld door Edwin Sander. De gerechten zijn gebaseerd op het paleo voedingspatroon, en zijn samengesteld met uitsluitend pure en onbewerkte ingrediënten. Onze genen zijn voor 99,7 procent identiek aan die van de oermens. Oervoeding past dan ook beter bij onze genen dan de moderne eetgewoontes. De duidelijke en goed te bereiden recepten zijn voorzien van smakelijk ogende foto’s. Dit hoofdstuk laat maar weer eens zien hoe lekker gezonde voeding kan zijn.

Relax. We lijken continue haast te hebben, iedereen heeft het druk, we haasten ons naar de yogales om daar te kunnen ontspannen. Dit hoofdstuk gaat over het belang van ontspannen. Ontspannen is meer dan even niets doen, het gaat ook over bewustwording, aandacht, respect, natuurlijke evenwichten en leven in het moment. Yoga en meditatie dragen niet alleen bij aan lichamelijke fitheid, maar ook aan geestelijke balans, betere stress hantering, zelf herstellend vermogen van het lichaam. We zijn zo druk en krijgen zo veel impulsen dat we soms alleen maar bezig zijn de impulsen achterna te rennen. Het hoofdstuk Relax geeft tips over hoe je in de stad verbinding kunt maken met de natuur, zodat er ruimte komt voor positieve emoties en meer balans. Vanuit die balans kun je weer keuzes maken die bij je passen.

Stadswild is een boek vol praktische tips, adviezen en handvaten die je laten zien dat je als stadsmens dichterbij de natuur bent dan je denkt. Dit boek laat je ervaren hoe eenvoudig het is, zelfs in een drukke high speed samenleving, bij jezelf te blijven en de oermens in jezelf te vinden.

Stadswild is o.a. te koop via www.bol.com

Boek review Oerdieet, door Remko Kuipers
Kookboek review: Paleogasm van Camille Macres + RECEPTEN!!