Duurzaam resultaat

6605711959_5665ae6921_z

Gezonde levensstijl en duurzaam resultaat

Gelukkig nieuwjaar! Ik wens je een gezond, smakelijk en inspirerend 2016. Misschien ben jij wel net begonnen met een ander voedingspatroon, zo met de feestdagen achter de rug en een verse lading goede voornemens. Of wellicht pak je de draad weer lekker op na een kleine onderbreking. Of wie weet heb jij gewoon een oergezonde kerst gevierd. Hoe dan ook, deze tijd van het jaar staat voor veel mensen in het teken van een gezonde levensstijl. En nu ik je hier tref, heb jij hoogstwaarschijnlijk de keuze gemaakt om je eigen gezondheid prioriteit te geven, wat een goed begin van het nieuwe jaar!

De diëten en afvalproducten met garanties om die overtollige kilo’s voor de zomer kwijt te raken, vliegen ons weer om de oren. Gelukkig worden we er met z’n alleen steeds meer van bewust hoe waardevol onze gezondheid is en de invloed die we hierop zelf kunnen uitoefenen. Het animo voor een gezonde levensstijl neemt gestaag toe. Crash diëten zijn niet meer van deze tijd. Een gezonde levensstijl is een duurzame investering; een gezond lichaamsgewicht is een aangenaam bijkomend voordeel. Een ideaal lichaamsgewicht is namelijk niet hetzelfde als een optimale gezondheid!

Goede voornemens ten spijt, een grote meerderheid van de mensen blijkt hun ambitieuze plannen al binnen korte tijd vergeten te zijn om vervolgens weer in oude patronen te vervallen. Zonde natuurlijk als je net zo’n belangrijke beslissing hebt gemaakt om te investeren in je toekomst. Hoe kan dat toch? Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op ons functioneren en de keuzes die we maken, denk maar aan mindset, sociale situaties en natuurlijk ook behaalde resultaten.

16596216868_5319d804e0_z

Mindset

Vaak hoor ik mensen zeggen: “Oh, ik zou echt niet zonder … [bepaald voedingsmiddel] kunnen” of “wat moet ik dan eten in plaats van … [brood, pasta, yoghurt, etc]?” Het is natuurlijk niet zo gek als je jaar in jaar uit gewend bent geweest bepaalde voedingsmiddelen te eten, dat het even wennen is om andere keuzes te gaan maken. Daarnaast geven bepaalde voedingsmiddelen zoals een zoet dessert op het moment dat je het eet misschien even voldoening, maar bedenk je eens hoe goed je je zou voelen als je je lichaam niet belast met lege calorieën (en ook die strijd met de suikerdip niet hoeft aan te gaan), maar voedt met waardevolle voedingsstoffen.

Ik sprak kort geleden iemand die vertelde dat ze in een restaurant vaak teleurgesteld is in het eten sinds ze is overgestapt op een bewuster voedingspatroon. Ze gaf aan dat ze meestal een gerecht van de kaart krijgt voorgeschoteld waarin van alles is weggelaten, zodat er alleen nog wat vlees en droge groenten overblijven. Bij haar bestelling gaf ze altijd aan wat ze absoluut niet wilde eten. Door anderen, maar ook jezelf (!) te vertellen wat je niet wilt eten, beperk je jezelf enorm. Je kunt de dingen weglaten, zoals in dit voorbeeld van de restaurants gebeurde. Of je bent misschien geneigd op zoek te gaan naar vervangers, maar die vervangers zullen waarschijnlijk niet voldoen aan de verwachting die je erbij hebt. Zowel weglaten als vervangen kunnen uitdraaien op teleurstelling. Denk maar aan het vervangen van brood met een graanvrije variant, die is vaak zoeter van smaak en ook echt anders van structuur. Daarnaast is de vervanger lang niet altijd een veel gezondere optie dan het origineel; een plakje amandelbrood is bijvoorbeeld niet iets om elke dag te eten.

16744977811_d38775127f_z

De oplossing: Denk vanuit mogelijkheden!

Er zijn ongelofelijk veel overheerlijke en voedzame gerechten te bedenken (en te vinden online) met pure en voedzame ingrediënten. Maak voor jezelf een overzicht (er zijn ook geweldige lijsten te downloaden) van alle producten die goed voor je zijn, producten die je lichaam voorzien van voedingsstoffen, producten waarvan jij je goed gaat voelen. Zodra je gaat kijken wat je kunt bereiden met al die heerlijke pure basisproducten, gaat er er wereld aan mogelijkheden open. Wanneer je focust op de vraag “Wat kan ik eten in plaats van brood?“, maak je het veel lastiger dan wanneer je bijvoorbeeld bedenkt “Wat zal ik eens maken met paddenstoelen?

Sociale situaties

Ook hier geldt, denk vanuit mogelijkheden. Ik hoorde vorige week een geweldig verhaal van een restauranthouder die besloten had om zijn menu volledig gluten en zuivelvrij te maken, zonder z’n gasten hier bewust van op de hoogte te stellen. Zijn achterliggende gedachte was dat steeds meer mensen behoefte hebben aan glutenvrije en zuivelvrije opties, maar hij wilde absoluut voorkomen dat hij zijn klanten zonder specifieke dieetwensen zou afschrikken. En wat denk je? Niemand heeft iets gemerkt en de reacties waren net zo lovend als altijd. Ik vind dit een geweldig en zeer herkenbaar voorbeeld. Als ik voor mensen kook en ik zeg dat de gerechten vrij zijn van granen, suiker, peulvruchten, zuivel en nachtschades, dan zie je de gezichten betrekken. Maar als ik het gewoon presenteer zoals het is, bijvoorbeeld: een heerlijke zelfgemaakte paté op een bedje van winterpostelein met kruidige avocadodressing en bakbanaancrackers (of wat je ook maar kiest om je gasten voor te zetten), dan krijg je hele andere reacties.

Ga je uiteten of bij andere mensen eten, geef dan aan wat ze voor jou zouden kunnen maken en houd het eenvoudig. Maaltijden hoeven niet uit massa’s ingrediënten opgebouwd te zijn. Een heerlijk stukje gestoomde vis met twee soorten groenten overgoten met een lekkere olijfolie kan al een ware feestmaaltijd zijn. Vraag bijvoorbeeld of ze de sladressing apart willen serveren voor de andere gasten en voor jou een fles olijfolie neer willen zetten. Het is mijn ervaring in restaurants dat chefs vol passie iets leuks voor me bedenken, en vaak enorm creatief zijn. Ik bekijk vaak wel even de kaart om te kijken met welke ingrediënten ze werken, maar geef dan de kok de vrije hand. Haha, dat scheelt mij weer keuzestress 😉 .

Stop met verdedigen

Je hoeft niet aan anderen uit te leggen waarom jij bepaalde keuzes maakt. Als je het wel wilt uitleggen en mensen wilt inspireren, helemaal prima, maar het kan ook heerlijk ontspannen zijn om gewoon te zeggen dat jij je er goed bij voelt, klaar. Verdedigen kost veel energie, helemaal als anderen er zelf niet mee bezig zijn. Er zullen altijd mensen zijn die niet begrijpen waarom jij bepaalde keuzes maakt. Zelfs met een lange discussie zal je er niet uitkomen. Kies voor je eigen gezondheid, bedenk wat jij belangrijk vindt, en respecteer dat een ander andere keuzes maakt.

buddha-statue-1113612_1920

Resultaat

Des te meer je je lichaam en geest biedt wat ze nodig hebben, aan voedingsstoffen, uitdaging, beweging/inspanning, ontspanning, voldoende nachtrust, plezier en alles wat voor jou belangrijk is, des te sneller je effecten zult zien van de gezonde keuzes die je maakt. Resultaat is een geweldige drijfveer; wanneer je ‘beloond’ wordt voor de keuzes die je maakt, draagt zelfs je hormonale systeem een steentje bij en zul je ervaren dat het makkelijker wordt om de voor jou juiste keuzes te maken. Nog dagelijks sta ik er bij stil hoe fijn het is om geen migraine meer te hebben, en alleen al dat gevoel van overwinning, maakt het voor mij heel eenvoudig om de voor mijn lichaam passende keuzes te maken. Maar met zo veel keuze aan overheerlijke gerechten en mogelijkheden, heb ik ook nooit het gevoel dat ik iets mis.

Kiezen voor je gezondheid is veel meer dan een gezond gewicht. Kies voor een duurzaam resultaat en een manier van leven die bij jou past, dan is het niet een kwestie van volhouden, maar dan kun je zowel op korte als lange termijn de vruchten plukken.

knapperige wortelchips
Vezels en calorieën

2 Comments

  • Janny 07/01/2016 at 09:35

    Beste Marjolein,

    Wat heb je dit mooi overduidelijk en goed uitgelegd geschreven.
    Het stukje met stop met verdedigen is voor mijn een verademing hoe verder te gaan.

    Liefs,
    Janny

    Reply
    • Marjolijn 07/01/2016 at 13:28

      Beste Janny,
      Dankjewel, fijn om te horen dat je er door geïnspireerd bent. Wanneer je zelf iets verandert is dat vaak al intens genoeg, het vervolgens ook nog verantwoorden naar anderen maakt het onnodig lastig. Het is zo mens-eigen om je te verdedigen, maar het kan inderdaad een verademing zijn om het los te laten. Heel veel succes.
      Liefs, Marjolijn

      Reply

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.