Eiwitten hebben we nodig

Macronutriënten

Voedsel bestaat uit verschillende voedingsstoffen, die in grote of kleine hoeveelheden voorkomen. Macronutriënten zijn voedingsstoffen die het overgrote deel van onze voeding uitmaken. Ze worden ingedeeld in drie groepen:

  • Koolhydraten
  • Vetten
  • Eiwitten

Aminozuren de bouwstenen van proteïne

Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd en vormen een belangrijk bestanddeel in onze voeding. Eiwitten bestaan uit verschillende aminozuren. Wanneer je eiwitten eet, worden ze in de spijsvertering afgebroken tot deze aminozuren. Aminozuren zijn essentieel bij alle celactiviteit en lichaamsfuncties. Je moet ze voldoende eten, want je kunt geen reserve eiwitten opslaan.

Functies van eiwitten

Eiwitten, of eigenlijk dus aminozuren, vervullen o.a. de volgende functies:

  • bouwstof; voor cellen, huid (collageen), weefsel, organen, spieren
  • enzymen; ze ondersteunen of dienen als katalysator bij allerlei reacties en processen in het lichaam
  • transport; ze vervoeren stoffen in en uit cellen en in het bloed
  • signaalfunctie; ze reageren op signalen en zetten vervolgens processen in gang
  • spierwerking; ze verzorgen spiercontracties
  • afweer; onze lichaamseigen antistoffen zijn eiwitten
  • hormonale werking; veel hormonen zijn eiwitten
  • bloedstolling; veel stollingsstoffen zijn eiwitten
  • zenuwstelsel; veel signaalstoffen in het zenuwstelsel zijn eiwitten
  • energiebron; als je onvoldoende proteïne eet, gaat je lichaam spieren afbreken om aan voldoende aminozuren te komen voor noodzakelijke lichaamsfuncties of reparatie van organen (bijvoorbeeld wondheling).

Eiwittekort

De eerste tekenen van een eiwittekort zijn: vroegtijdige veroudering zoals rimpels, verminderde spierkracht, (lees)bril nodig hebben, verslechterd gehoor, kaal/grijs worden, etc. Als je je lijf goed zou voeden zou het zo 120 jaar oud kunnen worden. Mensen die op hun 40ste al grijs zijn, zijn echt wel erg vroeg aan het verouderen.

Eiwitbehoefte

Eiwitrijke voedingsmiddelen zijn: vlees, vis, gevogelte, eieren, noten en zaden. Eén derde van je energie-inname zou moeten bestaan uit eiwitten. Mensen met een gemiddelde levensstijl hebben per kilo lichaamsgewicht ca. 1 gram eiwit per dag nodig (actieve mensen hebben meer nodig). Dus bij ca. 75 kilo betekent dat 75 gram eiwit.

Puur eiwit?

Nou bestaan voedingsmiddelen natuurlijk niet puur uit eiwit. Vlees bestaat voor gemiddeld 25% uit eiwit (dat verschilt heel erg per vlees soort, bewegend /gespierd vlees bevat veel meer eiwit dan stilstaand vlees (stalkoeien), schaal en schelpdieren bestaan voor 50 – 80 % uit eiwit, eieren 10 -20%, noten 10 – 20%. Peulvruchten en granen leveren ook een klein beetje eiwit, maar zijn door de sterke invloed op de bloedsuikerspiegel en vanwege de anti-nutriënten sterk af te raden. Een snelle rekensom zal voor vele van ons uitwijzen dat de inname van eiwitten te laag ligt (waarschijnlijk ten gunste van koolhydraten).

Ga voor jezelf eens na; eet jij voldoende proteïne?

Weetje

In tegenstelling dat wat veel mensen denken bevat het witte deel van een ei nauwelijks eiwit/proteïne, dit is in feite de placenta die het eigeel beschermt.

Luister jij naar je lichaam?
Cholesterol goed of niet?

2 Comments

  • Eten is voeden, eten is genieten 30/11/2015 at 16:36

    […] je voldoende hoogwaardige eiwitten en gezonde […]

    Reply
  • Maaltijdreep met extra proteïne 23/01/2016 at 16:42

    […] Proteïnen vervullen tal van functies in ons lichaam, meer hierover kun je lezen in dit artikel: eiwitten hebben we nodig. Wanneer we zelf frequent bewegen en onze spieren gebruiken, bouwen we spiermassa op. Daarvoor […]

    Reply

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.