Heerlijke romige noedels, en nog pijnstillend ook

Pijnstillend; blokkeren vs moduleren

Misschien ken je mijn Marokkaanse maaltijdsalade al en heb je het artikel daarbij ook gelezen. In dat artikel geef ik je enkele gezondheidsvoordelen van uien (en ui-achtigen). Veel van mijn cliënten zijn verbaasd om te horen dat ui-achtigen het effect van paracetamol binnen enkele minuten tot nul kunnen reduceren. Dat betekent echter niet dat de paracetamol onschadelijk gemaakt is, het blijft een lichaamsvreemde en belastende stof.

Voordat we überhaupt naar een paracetamol of andere pijnstiller grijpen, is het wellicht interessant om te weten dat de natuur ons ook pijnstillers biedt. Sterker nog de werkzame stof in aspirine is salicylzuur, een stof die zeer sterk vertegenwoordigd is in wilgenbast. Het kauwen op wilgenbast bij pijn is oude empirische kennis waar de farmacie vervolgens uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan. Toen bleek dat het de stof salicylzuur was die verantwoordelijk is voor het reduceren van de pijn, is de farmacie gekomen met een synthetische variant; aspirine.

Pijn wordt in veel gevallen veroorzaakt door de aanwezigheid van ontstekingsstoffen. Ontstekingsstoffen worden aangemaakt als reactie op (cel)schade (en ook bijvoorbeeld door stressreacties), ze starten als het ware een herstelproces op in het lichaam door een pijnsignaal naar de hersenen te sturen, zodat die op hun beurt reparatiestoffen naar het betreffende gebied kunnen sturen.

Zolang de ontstekingsstoffen actief zijn en het omslagpunt van alarmfase naar herstelfase nog niet is bereikt, kan herstel niet optimaal plaatsvinden. In een normale (gezonde) situatie ontvangen de ontstekingsstoffen een stopsignaal zodra voldoende ‘mankracht’ is ingezet om de aanvallers uit de weg te ruimen, dan gaat de ontsteking uit en kan de ‘reparatie’ van het weefsel beginnen.

Wanneer de ontstekingsstoffen geblokkeerd worden, door bijvoorbeeld Ibuprofen, wordt de signaalfunctie naar de hersenen onderbroken. De pijn neemt af, maar er worden helaas dan ook geen signalen meer uitgezonden dat er herstel moet plaatsvinden. De aanmaak van ontstekingsremmende en herstelstoffen wordt geblokkeerd met als gevolg dat regeneratieprocessen stagneren. Er worden geen stoffen meer aangemaakt om de ontsteking op te lossen, waardoor ontstekingen, en daarmee pijnklachten, chronisch kunnen worden.

Het blokkeren van ontstekingsstoffen kan dus herstel flink ontregelen. Echter wanneer we ontstekingsstoffen moduleren en zorgen dat de ontstekingsprocessen hun natuurlijke berloop kunnen gaan, kan herstel sneller en efficiënter ingezet worden. Daar komt bijvoorbeeld salicylzuur om de hoek kijken. Salicylzuur ondersteunt de vorming van natuurlijke stopsignalen welke geproduceerd worden uit omega 3 (weer die vette vis!). In plaats van ontstekingsstoffen te blokkeren en het normale verloop van processen te verstoren door middel van het gebruik van ontstekingsremmers, kunnen we ook kiezen voor stoffen die pijn reduceren zonder natuurlijke fysiologische ontstekingsprocessen en de daarop volgende herstelprocessen te verstoren. Vergeet namelijk niet dat (acute) pijn een gezonde en logische fysiologische reactie is op een probleem in het lichaam en niet een teken van een Ibuprofen-tekort 😜.

En het mooiste is; salicylzuur zit niet alleen in wilgenbast, het komt ook voor in wortelgroenten, gember, koriander, rozemarijn, tijm, kokos, pompoen en nog veel meer prachtige producten. En dan vooral in planten die zichzelf hebben moeten afweren tegen aanvallen van buitenaf, dus onbespoten planten die bloot gesteld zijn aan weersinvloeden e.d., geen kasplantjes. Een heerlijke groente die rijk is aan salicylzuur is pastinaak, en laat ik daar nou een leuk recept mee gemaakt hebben; pastinaaknoedels met walnootsaus.

Romige pastinaaknoedels
 
Auteur:
Personen: 2
Ingrediënten
  • 1 eetl. vet naar keuze (boter, kokosolie, ghee, ...)
  • 1 teentje knoflook, fijngehakt
  • 50 gram walnootgries of gewoon gemalen walnoten
  • 200 ml amandelmelk (of andere melk naar keuze)
  • 400 ml bouillon (bijv. kip, groente of paddenstoelen bouillon)
  • 400 gram pastinaak
  • Peper en zout naar smaak
  • ca. 10 kleine tomaatjes
  • rucola
  • Walnootolie naar smaak
Bereidingswijze
  1. Verwarm een hapjespan op een laag pitje en voeg vet, walnootgries en knoflook toe, blijf goed omscheppen en laat enkele minuten doorwarmen (pas op dat het niet bruin kleurt!).
  2. Al roerend scheutje voor scheutje amandelmelk en bouillon toevoegen.
  3. Breng het geheel aan de kook en haal van het vuur.
  4. Laat de saus bij voorkeur enkele uren afkoelen zodat het notengries kan wellen, maar dat is niet noodzakelijk.
  5. Snijd met behulp van een spiraalsnijder of dunschiller dunne slierten van de pastinaak (in de vorm van tagliatelle of spaghetti).
  6. Snijd de kleine tomaatjes doormidden.
  7. Verwarm de saus en voeg pastinaaknoedels toe.
  8. Verwarm al roerend tot de pastinaak el dente is (ca. 5 minuten). De pastinaak zal het overtollige vocht opnemen.
  9. Breng op smaak met peper en zout.
  10. Serveer met rucola, tomaatjes en een scheut walnootolie (of olijfolie)
Notities
Glutenvrij, vegetarisch, veganistisch, paleo, zuivelvrij, graanvrij, koolhydraatarm

 

Smeuïge vissalade


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.