Kokossnack

De basis van dit eenvoudige recept wordt gevormd door kokosrasp, gelatine en water. Daarna kun je er je eigen smaak aan geven. Mijn eerste lading heb ik gemaakt met matcha (een Japans groene thee poeder). In het kader van Koningsdag heb ik een oranje variant gemaakt met sinaasappelschil. Van deze laatste heb ik vormpjes uitgesneden, dat lukte ook prima. Groen is misschien niet de meest fotogenieke kleur voor deze snack, maar zoals veel van jullie op Facebook al aangaven, staat groen wel symbool voor gezond, dus hierbij ook de foto’s van de groene variant ūüėČ .

Kokoslinten2

Ideale meeneemsnack

Kokosrasp – bron van voedingsvezels, kokos bevat antibacteri√ęle, antivirale en schimmeldodende stoffen. Kokos bevat vooral verzadigd vet, waardoor het niet gauw oxideert (geoxideerde vetten zijn schadelijk voor onze gezondheid). Vetten en vezels zorgen voor energie en een verzadigd gevoel; precies wat je nodig hebt in een snack, toch?

Gelatine – rijk aan collageen; wat o.a. bijdraagt aan gladde en stevige huid en bloedvaten, gezonde nagels en tanden, soepele gewrichten (herstel en behoud). Het bevat verschillende aminozuren die een rol spelen in de regulatie van het hormoon insuline en de opbouw van spieren en organen, waaronder ook versteviging van de darm- en maagwand.

Matcha – Deze Japanse groene thee is rijk aan antioxidanten. Antioxidanten helpen in het lichaam onder andere vrije radiakalen af te vangen en daarmee celschade te voorkomen. Daarnaast bevat thee, vooral Matcha, veel gezondheidsbevorderende bioactieve substanties (o.a. polyfenolen). Matcha is ook nog rijk aan caroteno√Įden (antioxidantwerking en ondersteuning immuunsysteem), vitamine E, vezels, mineralen, tanninen en zeker 15 soorten eiwitten. Matcha staat er om bekend te zorgen voor alertheid en een focus en tegelijkertijd een gevoel van rust en beheersing.

Sinaasappelschil РDe schil van citrusvruchten (kies wel voor onbespoten) bevat meer voedingsstoffen (o.a. vit. C, ijzer, zink, calcium en magnesium) dan het vruchtvlees zelf. Citrusschillen gooien we meestal weg, zonde want je kunt er van alles mee (zie hier voor tips (Engelstalige site)). Ga nou niet in één keer een sinaasappel met huid en haar opeten, dat is nogal heftig voor de spijsvertering, maar kleine hoeveelheden in gerechten en smoothies kun je optimaal van smaak en voedingsstoffen genieten.

oranjeKokoslinten1

Deze kokossnack kun je eenvoudig aanpassen aan je eigen favoriete smaken. Hierbij enkele andere suggesties:

  • cacao & amandelmelk voor chocolade linten
  • bietenpoeder voor roze linten
  • oploskoffie & cacao met kokosmelk i.p.v. water voor mokkalinten
  • pepermuntolie
  • gedroogde appelpoeder & kaneel
  • gember en curcuma voor detox linten
  • sterke thee (bijvoorbeeld earl grey of rozenblaadjesthee)

Kokoslinten3

Kokoslinten
 
Auteur:
Ingredi√ęnten
  • 75 gram kokosrasp
  • 1 √† 2 theelepels vloeibare honing (naar smaak)
  • rasp van 1 sinaasappel (bio!) of ½ - 1 theelepel matchapoeder
  • 1 eetlepel gelatinepoeder (= 15 ml of net iets meer)
  • 90 ml kokend water
Bereidingswijze
  1. Meng kokosrasp met sinaasappelrasp en honing
  2. Los in een apart kommetje de gelatine op in het kokende water en roer goed door.
  3. Meng gelatinewater door de kokosrasp.
  4. Spreid kokosmengsel uit om een snijdplank of bakplaat bekleed met bakpapier.
  5. Dek af met een tweede vel bakpapier en rol met een deegroller het kokosmengsel zo dun mogelijk uit.
  6. Zet de kokosplak met bakplaat en al in de koelkast en laat min 1 uur opstijven
  7. Verwijder het bakpapier en snijd de dunne kokosplak in linten of andere vormpjes
  8. Gekoeld enkele dagen houdbaar.
Notities
Zin in een andere smaakvariant? Zie bovenstaande tekst voor suggesties.

oranje1Kokoslinten

Thaise noedelsoep
Rabarber met rooibos en gojibessen

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.