Snelle lunch ideeën

Heb je dat nou ook, je hebt trek, het is al een paar uur later dan je had gepland en je wilt toch iets goeds eten, want je bent net zo lekker bezig met goede voeding. Hierbij een paar snelle lunch tips met ingrediënten die je eenvoudig in huis kunt hebben.

Salade

Gemengde sla en/of gesneden rauwkost als basis en combineer met één of meer van de volgende ingrediënten: 100 – 200 gram vleeswaren (pastrami, rosbief, kipfilet), 100 – 200 gram vis (gerookte zalm, sardines, makreel, garnalen , etc.), gekookte eieren (ook makkelijk mee te nemen), restjes vlees, vis/ groente van avondeten, avocado, vers fruit, noten/zaden, olijven, gebakken shiitake of andere paddenstoelen, radijs, komkommer, wortel, venkel, asperges, artisjokken, etc. en lekker veel olijfolie.

Voorbeelden:

  • Geschaafde komkommer, zwarte olijven, zacht gekookte eieren in kleine stukjes, artisjokken hartjes (uit pot of blik), flinke scheut olijfolie en als je dan nog zin hebt, kun je even snel wat pijnboompitjes roosteren voor er over heen.
  • Wilde spinazie, zwarte olijven, gekookte eieren, lente ui, pijnboompitjes
  • Gemengde sla, flink veel verse peterselie, avocado in stukjes, gerookte kip, bosbessen (of ander fruit) en olijfolie.
  • Witlof, mango, kip, avocado, walnoten, appel

Soep

Soep kan je goed vooruit maken en in porties invriezen of gebruik groente die snel gaar is en bereid ter plekke een soepje.

Voorbeelden:

  • raapstelensoep, bloemkoolsoep, broccolisoep, venkelsoep, Thaise kokoskippensoep met vermicelli van courgette.
  • Een stevige soep zoals pompoensoep met gehakt en daarbij een salade houden je wel even op de been. Kook hiervoor een pompoen samen met een gesneden ui en wat knoflook voor ca. 10 min, voeg zout, peper en kerriepoeder toe en
  • pureer de soep dan met een staafmixer. Voeg nu gehakt/tartaar toe en laat dit enkele minuutjes garen (kan bijvoorbeeld ook met gerookte kip of bijvoorbeeld makreel).

Smoothies

Zorg voor een goede basis vulling van je smoothie, zoals kokosmelk, avocado, rauw ei, notenpasta, notenmelk en je kan weer uren vooruit, voeg dan fruit en groente naar keuze toe en evt. wat cacao of bijvoorbeeld kaneel.

Voorbeelden:

  • avocado, banaan, groene bladgroente en kokosmelk, kaneel, kardemom
  • mango, wortel, verse gember en kokosmelk
  • aardbei, banaan, witlof, amandelmelk

Overig

  • Omelet als wrap gebruiken en vullen met voorbeelden als bij salade
  • Gerookte zalm, roerei, lente ui, verse kruiden, sla soorten en olijfolie
  • Wrap van nori met vleeswaren en rauwkost
Diner plan
Verse kruiden

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.