Mango-garnalen salade

Alleen al die intens gele kleur van mango, daar word je toch gewoon vrolijk van. Mango is niet alleen erg lekker, het is ook nog eens gezond vanwege de prebiotische bestanddelen, mineralen, vitamines, antioxidanten en andere bioactieve stoffen.

Garnalen salade

Zo is mango onder andere rijk aan vitamine A en carotenoïden, welke een belangrijke bijdrage leveren aan het behouden van gezonde celmembranen (o.a. van de tanden, botten, haar en huid). Daarnaast is het belangrijk voor het gezichtsvermogen en een goede werking van het immuunsysteem.

Verse mango is een goede bron van kalium. Kalium is nodig voor de normale werking van cellen en spieren en het is essentieel voor de impuls-overdracht in het zenuwstelsel. Verder speelt kalium (samen met andere mineralen) een belangrijke rol in het zuur-basenevenwicht in ons lichaam en de balans in de waterhuishouding.

Ook bevat mango verschillende B-vitamines, die onder andere noodzakelijk zijn voor de cellulaire stofwisseling, vitamine C en vitamine E. Deze laatste twee ondersteunen het immuunsysteem en beschermen ons tegen vrije radicalen.

De grote hoeveelheid voedingsvezels in mango ondersteunen de spijsvertering en helpen de cholesterolspiegels in balans te houden. Mango bevat veel gezonde voedingsvezels en, evenals papaja en ananas, enzymen die helpen bij het afbreken van proteïnen, waardoor mango de spijsvertering ondersteunt.

Redenen genoeg om nog meer van deze prachtige vrucht te genieten. Mango kan je in allerlei gerechten verwerken, van curries tot smoothies, of in deze salade bijvoorbeeld:
Mango-garnalen salade

Mango-garnalen salade
 
Auteur:
Ingrediënten
  • 1 mango
  • ca. 2 cm verse gember
  • 1 limoen
  • 150 gram garnalen (gepeld en gekookt)
Bereidingswijze
  1. Schil de mango en snijd deze in blokjes.
  2. Schil de gember en rasp deze op een zeer fijne rasp.
  3. Pers de limoen uit.
  4. Meng in een kom de mangoblokjes met de limoensap en geraspte gember.
  5. Schep de garnalen er voorzichtig door heen en dek de salade af.
  6. Plaats de salade minimaal twee uur in de koelkast zodat de mango en de garnalen kunnen marineren.
  7. Serveer de salade bijvoorbeeld in witlofschuitjes als voorgerecht of als bijgerecht bij een Aziatische maaltijd.

Receptenruil - Chocolade mousse
Niet-tomatensaus (maar het lijkt er veel op!)

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.