Meer dan alleen voeding

Waar het allemaal om draait, is natuurlijk welke aanpassingen ik gemaakt heb en wat de resultaten zijn. De veranderingen gaan verder dan een aanpassing in voeding, het is een hele nieuwe levensstijl. Toch gaat het me makkelijker af dan ik had gedacht. De eerste weken waren wennen, maar de resultaten hielpen me om door te willen gaan. En nu zit het gewoon al in mijn systeem en voelt het geweldig.

Ik ben me gaan verdiepen in wat onze genen geleerd hebben, hoe ons lichaam werkt en wat ons lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Ons lichaam heeft bepaalde voedingsstoffen nodig, maar ook beweging en aandacht. Dat laatste klinkt misschien een beetje vaag, maar wij zijn vergeten om naar ons lichaam te luisteren. Ons lichaam geeft ons signalen zoals honger, dorst, pijn, moeheid, emoties, etc. Maar onze huidige levensstijl heeft ons nogal vervreemd van deze werkelijke signalen en we leven meer op de klok. Als je tegenwoordig aan iemand vraagt of ze zin in lunch hebben, kijken ze eerst op de klok voordat ze antwoord geven. Dat is best raar als je er over nadenkt. Kunstlicht kan bijvoorbeeld leiden tot een verstoring in ons slaap en wakker ritme en ons huidige voedingspatroon zorgt ervoor dat we heel vaak een onwerkelijk hongergevoel opwekken.

Naast de elementaire zaken die ons lichaam nodig heeft, zijn er dus ook zaken waardoor lichaamsprocessen verstoord kunnen raken. Voorbeelden hiervan kennen we allemaal: te weinig beweging, kunstmatige toevoegingen in voeding, lucht- en watervervuiling, kunstmest en bestrijdingsmiddelen, uitputting van landbouwgrond, etc. Maar er zijn meer oorzaken voor verstoringen.

Recente onderzoeken laten zien dat anti-nutriƫnten in voeding bijvoorbeeld grote impact kunnen hebben op onze gezondheid. Ook datgene wat we tegenwoordig eten is niet wat ons lichaam gewend is te eten en onze genen zijn daar ook nog lang niet op aangepast. Tegenwoordig hoor je vaak dat het goed is om meerdere keren per dag kleine maaltijden te eten om de bloedsuikerspiegel in het gareel te houden. Maar dit is wel een enorme belasting voor de alvleesklier, die elke keer weer spijsverteringsenzymen, bicarbonaat enorme ladingen insuline moet aanmaken en daarna geen tijd krijgt om te herstellen. Zou het dan niet beter zijn als we de bloedsuiker meer in toom houden door gewoon geen dingen te eten die voor enorme uitschieters in de insulinehuishouding zorgen, zoals ons lichaam gewend is.

Zonder nu direct op een technisch verhaal over te gaan, zal ik eerst eens vertellen welke aanpassingen ik gemaakt heb. Ik ben van 8 a 9 keer per dag eten overgegaan naar 2 a 3 keer per dag en heb geen last meer van hypoglycemie. Ik ben meer vlees, vis en eieren gaan eten, daarnaast ben ik veel meer goede vetten en meer groente en fruit gaan eten en ook nog wat noten en kokos. Vetten en eiwitten vormen de basis voor alle lichaamsprocessen, terwijl koolhydraten niet zo veel toevoegen. De glucose die onze hersenen nodig hebben kan het lichaam zelfs gewoon zelf aanmaken uit vetten en eiwitten. Groenten, waaronder knollen en wortel, bevatten voldoende koolhydraten voor directe energie. Ik heb granen, peulvruchten en melkproducten helemaal geschrapt. Suiker en kunstmatige toevoegingen eet ik al 10 jaar niet meer, dus daar ben ik wel aan gewend.

Naast de voedingsaanpassingen ben ik meer gaan bewegen en dan met name meer krachttraining en dan ook altijd nuchter. Wat voelt dat lekker… Eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat ik nuchter kon sporten, maar ik voel me sterker dan ooit. Bewegen hoeft natuurlijk niet in de sportschool, liever niet eigenlijk, lekker op de fiets boodschappen doen, hardlopen in het bos, boodschappen de trap op sjouwen, en ga zo maar door. Er zijn talloze manieren om te bewegen. Ik vind de badkamer schrobben erg leuk, tja, raar maar waar. Lekker muziekje erbij en dan door de badkamer glibberen :-).

Na een week merkte ik al enorme voortuitgang in mijn gezondheid, vooral de eerste weken ging ik hard vooruit. Ik heb het gevoel eindelijk weer in contact te zijn met mijn lichaam en begin de signalen te herkennen van wat het nodig heeft. Mijn lichaam is nu veel rustiger en ik daardoor ook. Wat een ander leven heb ik nu, het is alsof ik tot nu toe in een waas geleefd heb en daaruit eindelijk ontwaakt ben.

Bloggen
Aanleiding voor dit blog

2 Comments

  • Marian Hoekendijk 18/02/2018 at 10:52

    Hi Marjolein, een inspirerend verhaal! Begeleid je ook anderen? Volg zelf nu zo’n 3wkn AIP om Graves te genezen en het zelf alles uit moeten vinden en vooral het omgaan met de twijfel of je het goed doet maakt het lastig om dit alleen te doen. Benieuwd!
    Groet Marian

    Reply
    • Marjolijn 18/02/2018 at 15:22

      Hoi Marian, Ik kan me heel goed voorstellen dat het een enorme zoektocht is, vooral als je net begint. Ik ben orthomoleculair therapeut en heb een eigen praktijk. Op het moment ben ik vanwege allerlei projecten en werkzaamheden niet actief klanten aan het werven, en heb daarom de pagina’s over mijn praktijk op mijn website even uit gezet. Als je meer informatie wilt of een afspraak wilt plannen zou je me dan een berichtje kunnen sturen op oervoeding@live.nl? Dan kunnen we samen kijken wat ik voor je kan betekenen. Groetjes, Marjolijn

      Reply

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.