Receptenruil 7 – Paleo havermout

De april-receptenruil is in volle gang. De groep deelnemende bloggers groeit met de maand, wat een heerlijke bron van inspiratie. Fabrikanten van pakjes en zakjes kunnen binnenkort hun biezen wel pakken met het steeds grotere aanbod aan overheerlijke gezonde en pure recepten. Een nieuwkomer in de receptenruil is het blog Personal Foodcoaching, van Marianne. En wat leuk, ik mag deze maand van dit blog wat uitzoeken.

havermout2
De recepten op Personal Foodcoaching zijn allemaal op basis van pure en natuurlijke ingrediënten, de meeste zijn glutenvrij, suikervrij en koemelkvrij. Ik heb me eerst weer even lekker vermaakt met het bestuderen van dit leuke blog en de verschillende recepten voordat ik de keuken in dook met het recept wat ik gekozen heb.

receptenruil-groenTerwijl ik een recept aan het uitzoeken ben, realiseer ik me dat ik de laatste tijd blijkbaar nogal in de ban ben van ontbijtrecepten, want ook deze keer valt mijn oog op een ontbijtrecept; paleo havermout, lekker ‘comfi’ zoals Marianne het op haar blog omschrijft. In het Engels worden zulke gerechten ook wel “comfort foods” genoemd. Een goede Nederlandse vertaling heb ik nog niet gevonden. Troosteten komt dan misschien nog het meest in de buurt. Ik noem het gewoon eten waar ik blij van wordt.

Van de week heb ik de havermout volgens recept bereid, en ik heb genoten van de heerlijke gladde warme pudding. Terwijl ik aan het eten was, vroeg ik me af hoe het gerecht zou worden als ik bakbanaan zou gebruiken in plaats van gewone banaan, mede om nog iets meer structuur in de havermout aan te brengen. Gisteren ben ik daarmee gaan experimenteren, en het resultaat, variant 2 van paleo havermout, leuk voor de afwisseling. Onderstaand recept is dus geïnspireerd door dit overheerlijke oorspronkelijke havermout recept van Personal Foodcaoching.

havermout1

Deze havermout kan je in grotere hoeveelheden maken, en is koud ook erg lekker (soort over-night-oats). Dat scheelt weer werk een paar ochtenden in de week. Ook kun je de havermout prima invriezen voor later gebruik.

havermout - kopie

Receptenruil 7 - Paleo havermout
 
Auteur:
: Ontbijt
Personen: 2
Ingrediënten
  • 600 ml zelfgemaakte kokosmelk (of 300 ml kokosmelk en 300 ml amandelmelk)
  • 2 eetlepels chiazaad
  • 1 groene bakbanaan (bruin kan vast ook wel, heb ik niet geprobeerd)
  • 1 theelepel kaneel
  • toppings naar keuze, zoals: vers fruit, zaden, noten, kaneel, cacao nibs, kokos, etc.)
Bereidingswijze
  1. Meng het chiazaad met ca. 150 ml kokosmelk en zet dit even apart, roer af en toe door om klonten te voorkomen.
  2. Hak in een hakmolen de bakbanaan tot "havermout-achtige" vlokken/korrels.
  3. Breng de resterende 450 ml kokosmelk met de bakbanaan-"havermout" en kaneel in een pannetje aan de kook.
  4. Draai het vuur laag en kook de bakbanaan-havermout in ca. 15 - 20 minuten zachtjes gaar, de pap zal langzaamaan dikker worden. Roer tussentijds af en toe door om aankoeken te voorkomen, voeg evt. enkele eetlepels water toe als de pap te dik wordt.
  5. Wanneer de banaan zacht begint te worden is de "havermout" klaar.
  6. Haal de pan van het vuur en roer het chiamengsel door de "havermout".
  7. Serveer met een 'topping' naar smaak.

Voor meer inspiratie en heerlijke gezonde en pure gerechten raad ik je aan ook eens een kijkje te nemen op deze blogs: De BakparadeZij eet ookPuur en lekker leven volgens MandyPaleo LifestyleCave-a, EetpaleoOerkracht VoedingsadviesMind Your FeedNatuurlijk ResiDayenne’s foodblogGe-zonder en Kinderen kunnen prima anders eten.

havermout3
Vispaté, vet lekker
Paleo advocaat

7 Comments

  • maartje 29/03/2015 at 09:20

    is dit wel voedend genoeg (bijv als je moet aankomen)

    Reply
    • maartje 29/03/2015 at 09:20

      en kan het ook met gewone banaan?

      Reply
      • Marjolijn 29/03/2015 at 10:00

        Bakbanaan en gewone banaan zijn twee hele verschillende producten, zowel in smaak, voedingsstoffen als in hoe ze gebruikt kunnen worden in recepten. Marinka van Oerkracht heeft hier een mooi stukje over geschreven: //www.oerkracht.nl/banaan-v-s-bakbanaan/ In dit recept zou je evt. gewone banaan kunnen gebruiken, maar dan wordt het wel een hele andere substantie (sowieso heb je dan een aanzienlijk kortere kooktijd) en wordt het een veel zoetere pap.

        Reply
    • Marjolijn 29/03/2015 at 10:03

      Als je wilt aankomen en het ondergewicht is te relateren aan te weinig voedingsstoffen, dan zou ik zeker adviseren ook vooral extra proteïne te gebruiken bij de maaltijden. Dit recept zou je kunnen verrijken met enkele eieren en een eetlepel gelatinepoeder

      Reply
      • maartje 07/04/2015 at 22:08

        bedankt! maar teveel eiwit is toch juist weer verzurend (osteoporose)…?? en kokosmelk is dat niet te vet?

        Reply
        • Marjolijn 10/04/2015 at 08:44

          Het gaat allemaal om balans, eiwitten zijn de belangrijkste bouwstof voor ons lichaam. Te veel eiwit is inderdaad verzurend, maar zuivel, granen en suiker zijn zeker zo verzurend en wanneer wie die laten staan en voldoende groenten (ca. 1 kilo per dag) eten, hebben we helemaal proteïne nodig voor die balans, want te basisch ook ook ziekmakend.
          Vet hebben we net als proteïne heel hard nodig, en kokosmelk bevat goede vetten en andere belangrijke voedingsstoffen.

          Reply
  • Sinaasappel-pompoen marmelade 09/12/2015 at 18:44

    […] schepje door je kokosyoghurt, paleo ‘havermout’ of […]

    Reply

Laat een reactie achter op maartje Cancel Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.