Pastinaaknoedels met paddenstoelen

Pastinaken behoren tegenwoordig tot de vergeten groenten, maar eeuwen lang heeft deze groente een voorname rol gehad in de warme maaltijd in Europa. Later heeft de aardappel de plaats van de pastinaak (en andere wortelgroenten) grotendeels overgenomen in ons voedingspatroon en zijn we de pastinaak “vergeten”.

Noedels met paddenstoelen

Pastinaken hebben een romige zoete smaak, vooral als ze geroosterd worden. Ze zijn het hele jaar door verkrijgbaar, maar ze zijn extra lekker als de vorst er over geweest is. Pastinaken zijn een wortelgroente en familie van de gewone wortel en van peterselie. Grote pastinaken kunnen vezelig zijn, de stevige kleine en middelgrote exemplaren zijn het lekkerst.

Pastinaken zijn lekker en gezond, ze bevatten veel vitamines en mineralen. Hieronder een greep uit de vele gezondheid bevorderende stoffen in pastinaken:

  • Kalium en Foliumzuur – deze beide stoffen spelen o.a. een belangrijke rol in de gezondheid van hart en bloedvaten en het zenuwstelsel.
  • Vitamine C en E – deze vitaminen bieden bescherming tegen vrije radicalen, spelen een rol bij de zuurstoftransport in het lichaam en de collageenproductie in o.a. huid en bloedvaten.
  • Vitamine K – Tegenwoordig horen we veel over vitamine D en de invloed op onze botten en gewrichten. Vitamine K is zeker zo belangrijk.
  • Vezels – zie dit artikel voor meer info over vezels
  • Antioxidanten – helpen het lichaam te ontgiften en beschermen cellen tegen schade door vrije radicalen en oxidatieve stress.

Heel leuk dat pastinaken gezond zijn, maar deze groente is ook zeer veelzijdig en smaakvol. Je kunt ze bakken, stoven, roosteren, rauw eten, puree van maken (in plaats van aardappelpuree), frietjes van bakken. De zoete smaak doet enigszins denken aan anijs. Daardoor is deze groente ook bij veel kinderen populair, vooral geroosterd. Pastinaak kan krachtige tegenhangers in smaak goed hebben, denk bijvoorbeeld aan wildgerechten. In onderstaand recept gebruik ik hiervoor salie, citroen en shiitake; een verrassende combinatie. Dit is echt een gerecht om te serveren als je gasten krijgt.

Pastinaaknoedels met paddenstoelen en citroen
 
Ook te serveren als bijgerecht voor meerdere personen
Auteur:
Personen: 2
Ingrediënten
  • 3 middelgrote pastinaken
  • 2 uien, gesnipperd
  • 3 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 2 x 1 eetlepel roomboter of kokosolie
  • 200 - 300 gram stevige paddenstoelen, in reepjes (bijvoorbeeld shiitake)
  • 1 à 2 theelepels verse salie, fijngehakt (of ½ theelepel gedroogde salie)
  • sap en rasp van een ½ citroen (zie deze handige tip van Barbara)
  • 2 eetlepels extra vierge olijfolie
  • zeezout en zwarte peper
  • maanzaad (optioneel)
Bereidingswijze
  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Schil de pastinaken en gebruik een spiraalsnijder, mandoline of kaasschaaf om hier noedels van de maken.
  3. Verdeel de noedels over een bakplaat en voeg 1 eetlepel kokosolie/roomboter toe.
  4. Plaats de bakplaat in de voorverwarmde oven.
  5. Haal na ca. 5 minuten de bakplaat uit de oven en roer de gesmolten olie/boter goed door de noedels.
  6. Schuif de bakplaat terug in de oven en bak de noedels nog ca. 15 minuten (let op dat ze niet te bruin worden).
  7. Verhit ondertussen een koekenpan en voeg de resterende eetlepel roomboter/kokosolie en de gesnipperde ui toe. Roerbak tot de ui glazig is.
  8. Voeg de knoflook en de paddenstoelen toe en bak de paddenstoelen 5 minuten mee.
  9. Zet het vuur uit en voeg citroensap, citroenrasp en salie toe.
  10. Breng op smaak met zout en peper.
  11. Haal de pastinaaknoedels uit de oven en verdeel over twee borden.
  12. Schep de paddenstoelen op de noedels.
  13. Schenk er olijfolie over en bestrooi eventueel met maanzaad en verse salie blaadjes.

Pompoen-"risotto"
Hartige pasteitjes

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.