Valentijnsschelpen + keukentips

Een portie afrodisiaca

Schaal- en schelpdieren zijn rijk aan voedingsstoffen, ze bevatten veel proteïnen, en behoren ook tot de weinige bronnen van de mineralen zink, jodium en selenium. Zink wordt onder andere in verband gebracht met vruchtbaarheid (en niet alleen van mannen!). Als er gesproken wordt over afrodisiaca, denken we meestal als eerste aan oesters, maar alle schaal- en schelpdieren bevatten, naast zink, jodium en selenium, bepaalde aminozuren (D-Asparaginezuur en N-methyl-D-aspartaat), welke een stimulerende invloed uitoefenen op de aanmaak van geslachtshormonen.

Afgezien van het feit of je in de “mood” bent voor een extra portie afrodisiaca; zink, selenium en jodium zijn mineralen die veel Nederlanders te weinig binnen krijgen. Keukenzout en bakkerszout bevatten toegevoegd jodium (in een vorm die voor ons lichaam niet eens heel makkelijk is op te nemen), maar dat zijn nou juist de zouten die we willen beperken, dus af en toe schelpdieren op het menu zetten (of een portie zeewier), is een mooie aanvulling van essentiële voedingsstoffen.

schelpen

De niet-onbekende werking van mineralen

Zink is een sterke immuunsysteem ondersteuner, denk maar aan de werking van zinktabletjes bij keelpijn of zinkzalf voor de rode baby billetjes. Helemaal fijn natuurlijk nu er weer flink wat griep heerst. Jodium is onder meer belangrijk voor de schildklierfunctie, en hoewel we de schildklier zeker niet willen over-stimuleren (door een te veel aan jodium), komen we van dit mineraal toch vaak tekort. Jodium heeft ook een antibacteriële werking. Denk maar aan het gebruik van jodium om wonden te reinigen (hoewel daar volgens mij tegenwoordig vaker betadine of sterilon voor gebruikt wordt). Selenium is wellicht een minder bekend mineraal, maar ook daar kunnen we wel wat extra gebruiken in onze voeding. Selenium is nauw betrokken bij ontgiftingsprocessen en ondersteunt de werking van anti-oxidanten in ons lichaam. Tevens is selenium het sleutelmineraal in de aanmaak van actief schilklierhormoon.

Schaal- en schelpdieren vormen prachtig schildkliervoedsel, ze bevatten namelijk ook nog eens het aminozuur tyrosine, wat samen met jodium de bouwstof vormt voor schildklierhormoon. Om over-doseren te voorkomen zou ik niet gauw geïsoleerde substanties adviseren, maar wat vaker zeevruchten op het menu is zeker aan te raden. Vanavond staan deze amandelschelpen bij mij op het menu.

schelpen1

Bereiding en veiligheid

Enkele koop- en veiligheidstips die ik je zeker niet wil onthouden zijn:

  • Kook altijd een ui mee bij het stoven of stomen van schelpdieren. Wanneer de ui tijdens het bereiden zwart kleurt is dat een teken dat er een bedorven exemplaar tussen de schelpen zit. In dat geval kun je echt het beste de hele lading uit die pan weggooien (bereiden in kleine porties is om die reden ook zeker aan te bevelen)
  • Bereid de schelpdieren in kleine porties, want je wilt ze zeker niet te lang garen, dan veranderen ze in ‘rubber’. Zodra de schelp open gaat, is hij klaar. Schep de schelp dan direct uit de pan op een bord. Zo kun je optimaal van je schelpdieren genieten.
  • Verse schelpdieren leven nog, bewaar ze daarom nooit in een afgesloten verpakking, want dan stikken ze en zijn ze niet langer meer houdbaar.
  • Wanneer je een klein krabbetje in een schelp vindt, kan je deze schelp beter weggooien. De meeste krabbetjes zijn onschuldig, maar er kunnen exemplaren tussen zitten waar je behoorlijk ziek van kan worden. Ik neem het zekere voor het onzekere, maar moet zeggen dat ik ze echt zelden ben tegen gekomen.
Witlofschuitjes met bietensalade
Rawfood Chocolade Cruesli (met notenvrije variant)

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.