Smeuïge vissalade

Weerhoudt een krap budget jou er van om gezondere keuzes te maken?

Het is zo gebeurd om je te laten verleiden de meest bijzondere superfoods te kopen, nog even een zak amandelmeel in je mandje, een veel te dure reep rauwe chocolade, een pot smeuïge notenpasta, rauwe crackers, glutenvrije broodvervangers, graanvrije cruesli’s, kokosyoghurt… Maar zijn die producten werkelijk noodzakelijk om gezonde maaltijden te bereiden? Is het je wel eens opgevallen dat veruit de meeste van die producten in feite alleen maar extraatjes zijn. Ja, natuurlijk is het leuk om af en toe voor een speciale gelegenheid een taartje te maken dat niet meteen je hele bloedsuiker ontregelt, en je darmen in de knoop legt. Maar laten we eerlijk zijn; hebben we ‘gezonde’ brownies nodig voor ontbijt? En vormt amandelbrood met zelfgemaakte chocopasta of notenkaas werkelijk een gezonde lunch?

Gezonde keuzes hoeven echt geen aanslag op je bankrekening te zijn. Kies eenvoudigweg seizoensgroenten als basis van je maaltijden, vul aan met gezonde vetten en proteïne bronnen en maak het lekker extra’s. Laat de extra’s niet de basis vormen van je maaltijden. Ook voorgesneden en gewassen groenten zijn je geld niet waard. Ten eerste is de voedingswaarde van dergelijke producten al drastisch verminderd, wat natuurlijke zonde is. Maar, zeg nou zelf, scheelt het nou echt zo veel tijd? Een bloemkool of broccoli in stukken snijden heb je ook in een minuut voor elkaar. Courgette spaghetti maken is ook maar een kwestie van 2 minuten werk en even sla of kruiden uitspoelen is ook zo gepiept.

Wat ik vaak hoor als ik dit zeg is: “maar dan eet ik de hele week bloemkool”. Nou dat zal wel meevallen, en als dat echt zo is, dan eet je misschien wel erg weinig groente. Een halve bloemkool is gewoon een bijgerecht of de basis voor een maaltijd. Het vervangt bijvoorbeeld gewoon de hoeveelheid pasta, rijst of brood die je voorheen gewend was te eten, of vormt de basis van je pizza, hummus, smoothie, fritata. etc. De ene helft eet je voor de avondmaaltijd en de andere helft als basis voor je lunch/brunch. Eet je met z’n tweeën, dan is een bloemkool sowieso niet veel, en kun je er zeker nog volop andere groenten, gezonde vetten en proteïnen bij serveren.

Ook feestelijke gerechten en hapjes hoeven niet de wereld te kosten. Ik moet toegeven als je alles vergelijkt met een zak chips, instant noedels en diepvries pizza, dan zijn gezonde keuzes inderdaad duurder, maar als je gewend was aardappelen groente vlees te eten, kies je nu voor groente groente vlees en ben je niet meer kwijt. Kies je voor seizoensgroenten bij het vervangen van rijst door groenterijst, dan kom je vaak niet eens duurder uit. En kies je voor iets duurdere groenten dan nog is het die € 0,50 extra dubbel en dwars waard in extra voedingswaarde. Zo ook met vis; je kunt de duurste vissen kopen, maar duurzaam gevangen makreel, koolvis, kabeljauw, roodbaars, sardines zijn super keuzes en ook nog eens zeer betaalbaar. Je kunt er heerlijke visballetjes mee maken of bijvoorbeeld deze smeuïge vissalade; een zeer betaalbaar, snel en lekker borrelhapje of lunchgerechtje. Lekker in witlofblaadjes, op komkommer, koolrabi en zelfs te gebruiken als dip door een beetje extra olijfolie toe te voegen.

Smeuïge vissalade
 
Auteur:
Ingrediënten
  • 2 eieren
  • 400 gram diepvries vis (bijv. koolvis), bij voorkeur ontdooid
  • verse kruiden (bijv. dille, basilicum, bieslook, peterselie) (optioneel)
  • 1 eetl. kappertjes (optioneel)
  • 1 teentje knoflook
  • 1 eetl. tahini
  • olijfolie
  • Keltisch zeezout en zwarte peper (naar smaak)
Bereidingswijze
  1. Kook de eieren zacht tot medium gaar. Laat de eieren schrikken en goed afkoelen in koud water.
  2. Breng een middelgrote pan met water en een snuf zout aan de kook.
  3. Leg de visfilets in de pan met heet water en zet het vuur uur.
  4. Laat de filets zachtjes garen (enkele minuten) tot deze uit elkaar vallen als je er met een vork in prikt.
  5. Schep de vis uit het kookvocht en laat afkoelen.
  6. Pureer met de staafmixer alle ingrediënten tot een romige vissalade.
  7. Breng op smaak met zout en peper.
Notities
Tip: gebruik het kookvocht van de vis als basis voor een lekkere vissoep of ragout.

Kruidige pompoen'rijst' met pistache

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.