Tips voor in de (oer)keuken

Ken je dat gevoel…Je komt thuis aan het einde van een drukke dag en je had je voorgenomen gezond te eten. Je was deze keer echt van plan zelf te koken en goed voor jezelf (en je omgeving) te zorgen. Maar dan slaat opeens die moeheid toe…

Ik ken het gevoel. Dat zijn de momenten die het moeilijkst zijn. Vooral als je net je voedingsstijl hebt aangepast. Het goede nieuws is dat het na verloop van tijd steeds meer routine wordt. Je gaat als het ware denken vanuit gezonde voeding. Ik merk dat veel mensen, vooral in het begin, kijken vanuit wat ze niet mogen en waarmee ze dat kunnen vervangen. Bijvoorbeeld: wat kan ik eten in plaats van brood. Maar als je dat nou eens omdraait en kijkt vanuit mogelijkheden. Daarmee krijgt inspiratie veel meer kans en kom je tot de leukste ontdekkingen. Je denkt nu misschien; “oké, leuk, maar bij mij stroomt er voorlopig weinig.” Geen paniek. Hierbij een aantal tips om het makkelijker te maken je voornemens uit te voeren en een gezonde maaltijd op tafel te zetten:

  1. Ga er om de paar dagen even voor zitten om de maaltijden voor de komende dagen te plannen. Dit kost inderdaad tijd op dat moment, maar scheelt later veel stress en het helpt je om je focus te houden.
  2. Bereid dingen voor. Dit is ook een tip waarmee je geld kunt besparen. Koop grotere hoeveelheden van bijvoorbeeld vlees of vis in de aanbieding. Snijd het vast in stukjes en vries het in porties in. Nog een voordeel is dat je maar een keer een vieze snijplank van rauwe kip of zo hebt.
  3. Dat brengt me meteen bij de volgende tip: ik gebruik een goede (schone) keukenschaar om vlees te knippen in plaats van te snijden op een snijplank. Dat gaat super snel en werkt lekker schoon. Doe daarna de schaar wel in de afwasmachine om hem goed schoon te krijgen.
  4. Gebruik een paar vrije uurtjes om een flinke hoeveelheid muffins, cakes, snacks, gehaktballetjes of andere lekkernijen te maken. Het maakt qua tijd en werk niet veel uit of je nu 12 muffins maakt of 36. Dus maak lekker veel en vries ze in. Zo maak ik bijvoorbeeld muffins van o.a. amandelmeel en eieren die ik ‘s morgens uit de vriezer haal en zo mee kan nemen met wat verse groente en fruit. Waar ik dan ook heen ga, tegen de tijd dat ik wil eten zijn ze ontdooit. Het zelfde geldt voor gehaktballetjes. Die zijn echt super handig: lekkere snack bij onverwacht bezoek, snelle avondmaaltijd met wat roerbakgroente, heerlijke lunch met een salade, makkelijk uit te delen op school, etc.
  5. Nog een tip in die zelfde lijn: als je kookt, kook dan een dubbele hoeveelheid. Maak bijvoorbeeld een lekkere Thaise currysaus en vries de helft in. De saus vul je dan op het moment van eten aan met verse ingrediënten zoals groente en bijvoorbeeld vis of garnalen. Dan heb je snel een verse en toch makkelijke maaltijd voor meerdere keren.
  6. Zorg dat je altijd gezonde basisproducten in huis hebt. Veel groenten kun je best een paar dagen bewaren. Bijvoorbeeld wortels, bloemkool, courgette, komkommer, radijs, avocado en vers fruit. Daarnaast zijn o.a. de volgende producten handig om op voorraad te hebben: eieren, kokosvet, kokosmelk, noten, olijven, olijfolie, kappertjes, pot/blikje vis, knoflook, uien, specerijen, gedroogde paddenstoelen, cacao. Hiermee heb je altijd iets in huis waarmee je kunt variëren. Kijk wel regelmatig wat als eerste op moet, want verspilling is natuurlijk zonde.
  7. Ik ben groot voorstander van verse ingrediënten, maar ben toch wel erg blij met mijn vriezer (zoals je hierboven al hebt kunnen lezen). Hierbij nog enkele vriezer ideeën:
  • citroensap in ijsblokjes invriezen,
  • koop bij de toko literpakken kokosmelk en vries dit in porties in,
  • pof knoflook en vries de gepofte teentjes in (heerlijk in koude sauzen; het is minder sterk dan rauwe knoflook),
  • koop grote bundels kruiden en vries deze in. Je hoeft de kruiden niet eens te snijden, want ingevroren kun je ze gewoon verbrokkelen,
  • vries restjes van maaltijden in en eet deze eens in de zoveel tijd in de vorm van een tapas maaltijd (heerlijk al die verschillende gerechten). Alleen nog even een verse salade erbij serveren,
  • zorg dat je altijd vis in de vriezer hebt, dat ontdooit sneller dan vlees. Dit is erg handig als je vergeten bent vlees uit de vriezer te halen of te kopen.

Blijf ons volgens voor meer tips.

Kokosnoot schoonmaken
Eten voor onderweg

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.