Eten voor onderweg

Wat kan vakantie toch lekker zijn, even alles “re-setten”. Ik moet wel weer wennen aan het Nederlandse weer, best nat en grijs, maar aan de andere kant vind ik het heerlijk om weer aan de slag te gaan. Er staan allemaal nieuwe projecten op het programma en ik zit vol inspiratie.

Het leuke van reizen vind ik het opsnuiven van andere culturen, avonturen beleven en vooral het opdoen van nieuwe culinaire inspiratie. Andere culturen kennen andere eetgewoontes en andere smaakcombinaties. Ik kan er niet genoeg van krijgen ;-).

Mijn, hoe zal ik het zeggen…, toch wel specifieke wensen en voorkeuren voor eten, maken het vaak ook best een uitdaging om tijdens een reis goed te eten. Toch merk ik dat het aanbod aan pure en gezonde producten steeds meer toeneemt. Beetje bij beetje vindt er een verschuiving plaats van potjes, pakjes en diepvries naar puur, vers en lokaal.

Zo heb ik tijdens mijn reis free-range buffel gegeten. Ja, dat gaat nog een stapje verder dan vrije uitloop of buitendieren. Dit zijn dieren die oneindig de ruimte hebben om rond te dwalen en zich te gedragen als buffel (;-)). Door de beweging en gevarieerde voeding (ze eten allerlei grassoorten en onkruid) onwikkelen deze dieren op een hele natuurlijke manier. Het vlees is daardoor ook veel gezonder dan van bijvoorbeeld koeien die altijd in de stal staan en granen of maïs eten.

Ik krijg vaak de vraag van mensen: “Wat eet je dan zoal onderweg?”. Bewust met voeding bezig zijn vergt een beetje meer planning dan gewoon een boterham smeren, maar er zijn talloze eenvoudige maaltijden voor op reis, onderweg, om mee te nemen of bijvoorbeeld te bereiden als je weinig tijd hebt. Op reis heb ik altijd een koeltas en een thermosbeker/-fles. Daarnaast natuurlijk nog een doos met “droge” / ongekoelde etenswaren.

Mijn koeltas bevatte deze keer standaard:

  • pot kokosvet
  • schoongemaakte worteltjes
  • verse groente
  • extra pure chocola (95%)
  • kokos- of amandelmelk

Doos met etenswaren:

  • noten
  • vers fruit (bananen, avocado
  • olijfolie
  • groene thee
  • cacao
  • zeezout en zwarte peper
  • mineraal water
  • kokosschaafsel
  • flesje rode wijn (vakantie, he?!)

De voorraad kon niet elke dag aangevuld worden, omdat er niet altijd “bewoonde wereld” in de buurt was, maar boerenmarkten en verkoop aan de weg van lokale verse producten boden ook regelmatig uitkomst.

Voor ontbijt prakte ik vaak een banaan met avocado, cacao en amandelmelk tot een dikke smoothie. Beetje noten erdoor en wat kokos en ik kon erg uren tegen.
Als ik ergens een blender tot mijn beschikking had maakte ik smoothies met bijvoorbeeld verse bosbessen, frambozen of aardbeien, avocado en kokosmelk. Op dagen dat ik een keuken(tje) had, maakt ik roerei of ommelet met bijvoorbeeld lente ui, kipgehakt, champignons, etc.

Lunch verschilde per dag:

  • Gekookte of gerookte kipfilets en stukken avocado in sla gerold (soort wrap)
  • Gekookte eieren, spinaziesla, komkommer, radijs, blikje makreel, olijfolie
  • Restje vlees van de avond ervoor met rauwkost snacks
  • Blikje zalm door guacemole roeren en daar lekker allerlei groentes in dippen

En variaties hierop natuurlijk.

Bij de planning hoort dus ook het meebrengen van bestek, scherp mesje, kommetjes, borden en iets om uit te drinken. Bij voorkeur niet van plastic (bamboe is een mooi lichtgewicht alternatief, maar rvs werkt ook uitstekend).

Het avondeten bestond meestal uit grasgevoerd vlees, vis of gevogelte, veel verschillende soorten groenten en bijvoorbeeld pompoen of zoete aardappel. Wat ik in Nederland nog niet tegen gekomen ben, maar wel erg leuk vind is de spaghetti pompoen. Een soort courgette-pompoen die van binnen uit spaghetti-achtige sliertjes bestaat. Echt een perfecte vervanger voor pasta en dus te serveren met heerlijke vleessauzen.

Tips voor in de (oer)keuken
Diner plan

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.