Vispaté, vet lekker

Vetten hebben jarenlang een slecht imago gehad, ze zouden nadelig werken op onze gezondheid en inname zou zo veel mogelijk beperkt moeten worden. Steeds meer worden echter de gezondheidsbevorderende eigenschappen en belangrijke functies van (goede!) vetten duidelijk. Sommige vetten zijn zelfs essentieel voor onze gezondheid.

Vispaté

Vetten (of eigenlijk vetzuren) kunnen kortweg onderverdeeld worden in verzadigde en onverzadigde vetten. Daarnaast kennen we ook nog transvetzuren, dit zijn bijproducten die ontstaan tijdens het verwerken van onverzadigde vetten. Deze transvetzuren, ook wel geharde plantaardige vetten genoemd, worden door ons lichaam niet herkend en blijken een sterk verstorende invloed op onze gezondheid te hebben. Transvetzuren zijn vetten die we willen vermijden; verzadigde en onverzadigde (enkelvoudig en meervoudige) vetzuren daarentegen vervullen talrijke functies in ons lichaam.

Meervoudig onverzadigde vetzuren worden op hun beurt weer onderverdeeld in omega 3 en omega 6 vetzuren. In ons lichaam draait het bij inname van vetten, net als bij andere voedingsstoffen, om de juiste balans. Welke verhouding optimaal is voor een goede gezondheid, verschilt van persoon tot persoon. Wel is duidelijk dat de verhouding omega 3 : omega 6 in onze maatschappij uit balans is geraakt door verminderde consumptie van vis en toenemend gebruik van plantaardige oliën. We krijgen daardoor te weinig omega 3 binnen en ruimschoots te veel omega 6.

De bekendste omega-3-vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). EPA en DHA komen vrijwel uitsluitend voor in vis en ander zeevoedsel zoals schaal- en schelpdieren en algen. Vooral de vette vissoorten zoals makreel, zalm, haring, sardines en forel zijn belangrijke bronnen.Vispaté1

Minder vette vissoorten en schaal en schelpdieren bevatten eveneens EPA en DHA, maar in kleinere hoeveelheden. In vlees en eieren kunnen ook kleine hoeveelheden EPA en DHA voorkomen. Dit is met name het geval bij dieren die veel hebben kunnen bewegen en de juiste voeding hebben gekregen (i.e. koeien horen gras e.d. te eten en kippen horen wormen en onkruid te eten, geen granen of mais).

Ons lichaam maakt ook zelf EPA en DHA aan uit ALA (komt veel voor in plantaardige oliën en vlees van dieren die weinig bewogen hebben), maar dit is zo weinig, dat de omega 6 uit diezelfde bronnen veruit de overhand heeft.

Wat doen vetten dan zoal voor ons? Vetten…

  • vormen een bron van energie (voor korte en lange termijn), ons lichaam kan o.a. zelf glucose aanmaken uit vetten
  • ondersteunen ons immuunsysteem
  • werken (in de juiste verhouding) ontstekingsremmend
  • houden onze lichaamscellen soepel (huid, haar, bloedvaten, noem maar op)
  • zorgen voor opname en vervoer van vetoplosbare voedingsstoffen
  • vormen dé bouwstof voor onze hersenen en het zenuwstelsel
  • beschermen ons (o.a. onze organen) tegen beschadiging

Hoogste tijd om meer vis te gaan eten :-). Hier volgt een recept boordevol omega 3 (EPA en DHA), enkelvoudige vetzuren (omega 9) en gezonde middellange keten verzadigde vetzuren (daarover een andere keer meer).

Vispaté2

Vispaté, vet lekker
 
Auteur:
: Hapje
Personen: 2 - 4
Ingrediënten
  • 1 avocado
  • 1 blikje schelvislever / kabeljauwlever, uitgelekt
  • 1 eetlepel gesnipperde bieslook
  • 1 teentje knoflook, gepeld
Bereidingswijze
  1. Pureer alle ingrediënten samen met een staafmixer tot een gladde massa.
  2. Serveer met verse groente, bijvoorbeeld rettich schijfjes of chips van bakbanaan.

 

Kaneelbrokken
Receptenruil 7 - Paleo havermout

1 Comment

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.