Voedingsvezels en Oervoeding

Vezels zonder granen

Regelmatig krijg ik de vraag of we wel voldoende vezels binnen krijgen als we geen granen, peulvruchten of aardappels eten. Begrijpelijke vraag, want we horen natuurlijk al jaren dat we voor een goede darmwerking vooral veel volkoren producten moeten eten. Helaas ligt dit iets genuanceerder.

Wat zijn voedingsvezels

Voedingsvezels zijn bestanddelen in plantaardige producten die niet of slechts deels verteerd kunnen worden. Toch spelen ze een belangrijke rol in onze spijsvertering. Sommige soorten vezels, fermenteerbare vezels, dienen als voedsel voor ‘goede’ darmbacteriën en de darmcellen. Niet-fermenteerbare vezels worden niet gebruikt door de darmbacteriën. Deze nemen vooral water op, stimuleren de darmactiviteit en houden de ontlasting soepel.

De rol van voedingsvezels

Voedingsvezels vervullen belangrijke functies in onze spijsvertering, ze:

  • bevorderen het verzadigingsgevoel
  • vormen de voedingsbron voor de goede bacteriën in de darm
  • houden de darmwand schoon, waardoor ziekteverwekkers minder makkelijk kunnen aanhechten
  • verbeteren de darmdoorvoer en darmbewegingen
  • helpen ontgiften doordat ze ongewenste stoffen afvoeren
  • verhogen de opname van verschillende mineralen
  • verbeteren de afvoer van cholesterol
  • vertragen en verminderen de opname van glucose
  • helpen indirect om de juiste zuurgraad in de darm te behouden

Granen

Vezels hebben we nodig, maar vezels afkomstig uit granen zijn toch minder bevorderlijk voor de gezondheid dan we dachten. Granen, en dan met name de vliesjes om de graankorrel (volkoren), bevatten stoffen die de darmwand zodanig prikkelen dat er ontstekingen kunnen ontstaan. Tevens bevatten granen de stof fytinezuur dat een onoplosbare verbinding vormt met mineralen als calcium, magnesium, zink en ijzer. Daardoor kunnen deze mineralen niet meer opgenomen worden door ons lichaam. Door het eten van grote hoeveelheden (volkoren) graanproducten irriteren we onze darmen met onverteerbare ontstekingsopwekkende stoffen. Volkoren granen hebben op termijn eerder een verstorende werking op de darmen dan dat ze deze bevorderen.

Voedselvertering in de darmen

In onze darmen leven bacteriën die onze darmwand beschermen, de ‘goede’ bacteriën. Deze bacteriën leven van vezelstoffen, hiervoor hebben de bacteriën ook bepaalde enzymen nodig. De werking van deze enzymen is afhankelijk van verschillende mineralen, waaronder zink. Bij een tekort aan deze mineralen werken de enzymen niet meer. Dan kunnen voedingsvezels niet meer voldoende verteerd worden. Onvoldoende fermenteerbare voedingsvezels, te weinig goede bacteriën en/of onvoldoende werkzame enzymen en mineralen kunnen allemaal bijdragen aan verminderde voedselvertering. Onverteerde voedingsresten blijven dan te lang in de darmen waardoor ze gaan gisten, met gasvorming en irritatie van de darmwand als gevolg.

Darmfunctie

Ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen, emotionele en fysieke stress, medicijngebruik, chloor uit drinkwater, resten van bestrijdingsmiddelen, overmatige suikerconsumptie, verkeerde vetten en alcohol zijn eveneens factoren die de darmflora zo beïnvloeden dat de beschermende laag van goede bacteriën op de darmwand doorlaatbaar wordt voor ziekteverwekkers. Tevens verstoren ze de normale werking van de darm. Als de darm niet goed functioneert, kan er onverteerde voeding door de darmwand in ons lichaam komen, waardoor ons immuunsysteem geactiveerd wordt. Er is immers een voor het lichaam niet herkenbare stof binnengekomen. Een slechte darmwerking kan resulteren in o.a. allergieën en intoleranties, maar ook bijvoorbeeld in het prikkelbaredarmsyndroom, wat in feite een licht ontstoken darm is.

Goede vezelbronnen

Groente en fruit bevatten veel verschillende soorten vezels die voor ons lichaam goed te gebruiken zijn. Bronnen van deze goede vezels zijn o.a. paddenstoelen, uien, prei, artisjok, banaan, schorseneer, appel, zeewier en andere soorten groente en fruit. Groente en fruit bevat natuurlijk nog veel meer belangrijke voedingsstoffen. Redenen genoeg om hier meer van te eten.

Kortom

Ruime hoeveelheden voedingsvezels uit groente en fruit zijn belangrijk voor een optimale spijsvertering en dienen als ondersteuning van allerlei processen in ons lichaam. Ook hier geldt dat afwisseling in soorten groente en fruit (en dus voedingsvezels) het beste resultaat biedt.

Antinutriënten
Orthomoleculaire geneeskunde

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.