Zuivel, wel of niet?

Vanille pudding (1)Jaren lang hebben we gehoord dat zuivelproducten in een gezond voedingspatroon thuishoren, tegenwoordig wordt daar toch wat genuanceerder tegen aan gekeken.

Melk bevat lactose, ofwel melksuiker. Om lactose te verteren heb je het enzym lactase nodig. Dit enzym wordt in onze eerste levensjaren in ons lichaam aangemaakt om de lactose die aanwezig is in moedermelk te kunnen verteren. Tot een leeftijd van ca. 2 – 2½ hebben we het lactase gen (tot een kind geen moedermelk meer nodig heeft). De hoge inname van melkproducten in Westerse landen heeft er toe geleid dat sommige mensen langer lactase blijven aanmaken, we worden als het ware iets lactose toleranter, maar lactose is tevens van invloed op de bloedsuikerspiegel, wat zorgt voor een sterke stijging van het insuline niveau.

Melk (evenals o.a. graanproducten) verhoogt de zuurgraad van het lichaam, door verzuring krijg je een verhoogde uitscheiding van calcium en vitamine D (en vitamine D is nodig bij de opname van calcium in de darmen). Niet-biologische melk bevat antibiotica en groeihormonen (versnelt celgroei, dus ook van foute cellen, en verzwakt het immuunsysteem), daarnaast wordt melk (ook biologische melk) bijna altijd gepasteuriseerd. Pasteurisatie vernietigt alle enzymen die o.a. nodig zijn om calcium, en andere mineralen en vitaminen op te nemen. Daarnaast doodt pasteurisatie een aantal nuttige bacteriën die normaal gesproken de schadelijke bacteriën in toom te houden.

Tevens bevat melk caseïne, dit eiwit heeft een lijm-achtig effect (caseïnelijm). Dit effect heeft caseïne ook in het lichaam; het laat een (s)lijm-achtige laag achter waardoor mineralen en vitamine minder makkelijk kunnen worden opgenomen en het kan de spijsvertering irriteren. Koemelk bevat 300 keer meer caseïne dan moedermelk.

Ons lichaam heeft natuurlijk calcium nodig, maar voor sterke botten bijvoorbeeld is meer nodig dan alleen calcium. Andere belangrijke voedingsstoffen zijn o.a. fosfor, magnesium en vitamine D.

In het lichaam bestaan veel evenwichten. Mineralen kunnen niet zomaar in willekeurige hoeveelheden aanwezig zijn, het lichaam heeft bepaalde verhoudingen nodig om goed te kunnen functioneren. Zo dienen calcium en fosfor in een verhouding van 1 : 1 aanwezig te zijn. In melk zit echter ca. 2 keer zo veel fosfor als calcium. Door het nuttigen van zuivelproducten, en dus een hogere inname van fosfor dan calcium, gaat het lichaam calcium onttrekken uit botten om de balans te herstellen (calcium is namelijk ook bijvoorbeeld een heel belangrijk elektrolyt voor je hart). Het gebruik van melkproducten leidt dus tot botontkalking.

Calcium uit melk is helaas ook nog eens minder goed bruikbaar voor ons lichaam. Het calcium uit fruit en vooral groente is veel makkelijker opneembaar. Een voedingspatroon wat voor een groot deel uit groente, fruit, vis, eieren, beetje vlees, etc. bestaat, zorgt al gauw voor voldoende calcium en fosfor. Magnesium, wat ook in een bepaalde verhouding noodzakelijk is, vormt veel vaker een bottleneck. Voedingsmiddelen als groene bladgroente, zeegroenten, cacao, vis, koolsoorten, broccoli, etc. bevatten goed opneembare en goede verhoudingen aan voedingsstoffen. Daarnaast is beweging erg belangrijk. Beweging zorgt voor betere opname en het beter vasthouden van calcium in botten. Door het vermijden van zuivel en een lagere inname van verzurende voedingsmiddelen, scheid je minder calcium en vitamine D uit en heb je dus ook minder nodig. Tevens is het zo dat wanneer het gebruik van darmirriterende voeding wordt beperkt (o.a. granen, zuivelproducten, peulvruchten), de opname van mineralen sterk verbetert.

Wat is toch dat hongergevoel?
Oervoeding

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.